I helgen 8-10 Nov spelades Aros bandycup för 19:e gången.
Det är föreningens stora evenemang som i år och historiskt samlat många lag både från Sverige och utlandet. Maratontabellen finns här (vi ligger bra till….).
Evenemanget förlöpte bra. Det var en viss oro som vanligt för om det skall bli is på Salbohed (Hakon) men med ett par dagars marginal lyckades ismakarna lösa uppgiften i år igen. En stor eloge till vaktmästeriet och staden som satsat resurser och jobbat hårt på nätter för att bygga is trots plusgrader varje natt. Vi är tacksamma för all support innan och under evenemanget.
Lite fakta om cupen
Vi hade i år totalt 34 lag på plats. Formatet är lite annorlunda i år mot vad det historiskt brukat vara. Spelformer ändras liksom åldersindelningar i olika klasser och vår historiska 7 manna U12 och 11 manna U13 har fungerat sämre och sämre då omvärlden förändrats.
Inför årets cup hade vi tänkt nytt för att ge lagen vad de efterfrågar samtidigt som vi behållit våra traditioner.
Vi har i år kört 7, 9, 11 manna och som nyhet ”en challengerturnering” U10 5 manna med lag vi hoppas kommer tillbaka och spelar 7-manna när de har rätt ålder.
Det har totalt spelats 65 matcher över tre dagar.
Tillberga bandy har deltagit med 4 st lag, ett lag i varje klass.
Vi har nyttjat hela Rocklundaområdets kapacitet av omklädningsrum. Vi har haft lag i Hakon, ABB Syd, Mimer, plåthallens omkl.rum (fotboll) samt Apalby (fotboll) och har i princip kunnat ge alla lag ett eget rum under cupen. Det är uppskattat så lagen slipper flytta runt. Boendet i år har varit på Rudbeckianska gymnasiet som är stort nog att rymma oss alla. På skolan har frukost serverats och vi har även haft en kiosk igång.
Hela föreningen har varit delaktig och alla lag från A-lag till yngsta laget har varit med och bemannat olika funktioner under cupen.
- Vi har haft 30 st ungdomsdomare som varit med och dömt alla matcherna.
- Vi har haft 20 st matchsekreterare igång på två samtidiga planer.
- Cupkansli/kiosk har bemannats av A-lag, utvecklingslag, U16, U10 m.fl
- Boendet har bemannats av föräldrar från U10, U13, U16
Hoppas jag inte glömt någon. Jag vill till sist från föreningens sida tacka alla Ni som bidragit till att vi kunnat genomföra detta evenemang som är viktigt för ungdoms ekonomi och föreningen i stort. Ett stort tack till alla!!!!
.
Peter Wingård
Ungdomsordförande
-Vi skapar framtiden, tillsammans